top of page
Can Taşkent

İz Bırakanlar: Eero Saarinen

20 Ağustos 1910 yılında Finlandiya’da ünlü bir mimar – akademisyen baba ile ünlü bir tekstil sanatçısı annenin çocuğu olarak dünyaya gelen Eero Saarinen küçük yaşlardan itibaren kendini tasarım dünyasının içinde buldu.

Fotoğraf: Knoll

Aile İşleri

Tasarım eğitimine babası Eliel Saarinen’in direktörü olduğu Michigan Cranbrook Sanat Akademisi’nde başladı. Sonrasında Paris’te heykeltraşlık ve Yale Üniversitesi’nde mimarlık eğitimi alan Saarinen 1934’te babası ile birlikte mimarlık çalışmalarını yürütmek üzere Michigan’a döndü. Baba Saarinen, “Bir şeyi her zaman bir üst bağlamını göz önüne alarak tasarlayın – bir sandalyeyi odanın içinde, bir odayı evin içinde, bir evi mahallesinde, bir mahalleyi de şehir planında” demişti. Aileden gelen bu sağlam altyapıyı aldığı kapsamlı eğitimle daha da ileriye götüren Saarinen, nispeten kısa sürecek hayatına sığdıracağı eserleri ile 20. yüzyılın en büyük tasarımcıları arasındaki yerini alacaktı. Cranbook’ta ders verdiği sırada Charles Eames ile tanıştı. İkisi de yeni malzemelerin ve yenilikçi üretim yöntemlerinin peşinde olan bu genç adamlar ortak projelerde çalıştılar. Bunlar arasında en önemlisi 1940 yılında MoMA’nın açtığı yarışma için kalıpla şekillendirilmiş kontraplak kullanarak tasarladıkları sandalye koleksiyonu oldu. Her türlü süslemeden arınmış, fonksiyonelliği ile kendi estetiğini yaratan proje ile bütün kategorilerde birincilik kazandı. Genç tasarımcılara ilham veren proje Amerika’da modernist mobilya hareketine de öncülük etti.



Modern Chair
Charles and Ray Eames and Eero Saarinen Organic Chair, 1940

1940’lı yıllarda Knoll firması için tasarımlar yapan Saarinen 15 yılda aralarında Tulip sandalye ve masaları ve Womb Sandalye’nin de bulunduğu bir çok ikonik ürünü hayata kazandırdı. Mobilya tasarımlarını heykeltraşça bir yaklaşımla gerçekleştiren Saarinen çeşitli ölçeklerde yüzlerce maket yapar ve böylece en kusursuz organik formlara ulaşmaya çalışırdı.

Tulip Chair

Modernizmin Yeni Yüzü

Mobilya alanındaki başarılı çalışmalarının yanı sıra Saarinen ikinci nesil modernist mimarların da öncülerindendi. Tasarım alanında sürekli sınırları zorlayan mimar, modern mimarlık dilini, seleflerinin çalışmalarında bulunmayan eğrisel ve doğadan esinlenilmiş formları ekleyerek zenginleştirmiştir. Dünyaca ünlü projelerinin arasında Washington Dulles Havaalanı, St. Louis Gateway Arch, New York’taki CBS binası ve bu yıl bir otel olarak yeniden işlevlendirilen Kennedy Uluslararası Havalimanı’ndaki TWA Terminal Binası yer alır.

Havaalanı
Washington Dulles Havaalanı, 1962
Gateway Arch, 1965, St. Louis
Terminal Building
TWA Terminal Binası, 1962, New York

Saarinen’in ikonik mobilya tasarımları halen Knoll firması tarafından çağdaş beklentilere ve imkanlara göre güncellenerek üretilmektedir.

Kaynaklar:

376 görüntüleme0 yorum

Son Yazılar

Hepsini Gör

Comments


bottom of page